gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-41484252-5');

Niezbędne kwasy omega 3, 6, 9

Jakie są właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych?

Kwasy omega 3, 6 i 9 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Każdy z nich pełni inną rolę, dlatego aby zachować zdrowie, należy zadbać o obecność w naszym organizmie wszystkich trzech rodzajów kwasów omega. Jest to ważne szczególnie teraz, gdy tryb życia przeciętnego Europejczyka obfituje w kwasy omega-6, dostarczając jednocześnie niewielką ilość kwasów omega-3. Przedstawimy właściwości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i podpowiemy, w jaki sposób można włączyć je do swojej diety.
 
Omega-3 – budulec naszych komórek

Kwasy omega-3 znajdują się w grupie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich obecność w przyrodzie oraz żywności jest znacznie niższa niż kwasów omega-6. Dlatego powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, aby dostarczać ich odpowiednią dawkę, spożywając konkretne produkty, przede wszystkim: ryby morskie, kawior, owoce morza, oleje – m.in. z siemienia lnianego czy rzepakowego, orzechy włoskie i zielone warzywa liściaste.
Kwasy omega-3 są bogate we właściwości niezwykle korzystne dla naszego organizmu. Wspomagają m.in. układ krążenia i pracę serca – przeciwdziałają arytmii oraz rozrzedzają krew, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu zakrzepów. Ponadto obniżają poziom złego cholesterolu, zwiększając jednocześnie poziom dobrego.

Wzmacniają kości, chroniąc nas przed zapaleniem stawów oraz ułatwiają wchłanianie wapnia. Są także niezbędne dla prawidłowego działania mózgu – wpływają na sprawność myślenia, rozumienia i zapamiętywania. Co ciekawe, udowodniono, że kobiety przyjmujące odpowiednią ilość kwasów omega-3 rodzą dzieci, które lepiej się rozwijają i nie mają problemów z koncentracją.

Przyjmowanie kwasów omega-3 oddziałuje nie tylko na narządy wewnętrzne, ale też na wygląd zewnętrzny, bowiem poprawia kondycję naszych włosów i paznokci, wzmacniając je, oraz skóry, wygładzając zmarszczki i poprawiając jej koloryt.

 

Omega-6 – zrównoważone przyswajanie

Jak wspomnieliśmy na początku, europejska dieta sprawia, że przyjmujemy znacznie więcej produktów zawierających kwasy omega-6 niż omega-3. Ich stosunek w naszym organizmie powinien wynosić 6:1 lub 5:1. Aby zachować go na odpowiednim poziomie, warto poznać składniki, dzięki którym dostarczamy kwasy omega-6.
Są to przede wszystkim produkty roślinne – różnego rodzaju oleje, m.in. sojowy, kokosowy czy rzepakowy, jak również migdały, orzechy ziemne, awokado, margaryna itd.

Kwasy omega-6 sprzyjają zachowaniu odporności oraz zapobiegają rozwojowi stanów zapalnych. Regulują także metabolizm i funkcjonowanie układu rozrodczego. Podobnie jak kwasy omega-3, korzystnie wpływają na kondycję skóry i włosów.

Choć obecność kwasów omega-6 w naszym organizmie jest konieczna dla dobrego funkcjonowania, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, by nie przyjmować ich w nadmiarze. W innym wypadku, narażamy się na niebezpieczeństwa, takie jak np. zmiany miażdżycowe, zaburzenia pracy serca lub cukrzycę.

 

Omega-9 – produkowane w organizmie

Kwasy omega-9 różnią się od omega-3 i -6 tym, że w niewielkich ilościach dzięki obecności odpowiednich enzymów powstają w naszym organizmie. Podobnie jak w przypadku kwasów omega-3 i -6, tak między 3 i 9 konieczne jest zachowanie właściwej proporcji dla prawidłowego funkcjonowania. Ilości kwasów omega-3 i -9 powinny być utrzymane na zbliżonym do siebie poziomie.

Mimo że organizm człowieka sam wytwarza kwasy omega-9, możemy je też dostarczać pod postacią produktów zawierających kwas oleinowy – m.in. oliwy z oliwek, oleju rzepakowego oraz smalcu. Dzięki temu zapobiegamy miażdżycy oraz obniżamy stężenie złego cholesterolu, a podnosimy dobrego. Ponadto, kwasy omega-9 poprawiają trawienie, zatrzymują powstawanie kamieni żółciowych i regulują ciśnienie tętnicze. Dodatkowo, tak jak wcześniej omówione kwasy, poprawiają kondycję skóry, odpowiednio ją nawilżając.

 

Magdalena Goslar